Dovleac placintar umplut - UN DELICIU

Rate this item
(0 votes)

Dovleac – Beneficii pentru sanatate

Este una dintre legumele cu cel mai scazut nivel de calorii, 100 de grame avand doar 26 cal si nu contine grasimi saturate sau colesterol, in  schimb este o sursa bogata de fibre dietetice, anti-oxidanti, minerale si vitamine. Este recomandat de dieteticieni in controlul colesterolului si in programelor de reducere a greutatii.
Dovleacul depoziteaza multe vitamine antioxidante, cum ar fi vitamina A, vitamina C si vitamina E.
Cu un continut de 7384 mg de vitamin A la 100 g ofera aproximativ 246% din DZR din aceasta vitamina.

 

Vitamina A este un puternic anti-oxidant natural si este necesar organismului pentru mentinerea integritatii pielii si a mucoaselor membranelor. Are de asemenea un rol important in vedere. Studii de cercetare sugereaza ca alimentele naturale bogate in vitamina A ajuta corpul la protejarea impotriva cancerului pulmonar.
Este de asemenea, o sursa excelenta de numerosi flavonoizi poli-fenolici, cum ar fi alfa si beta caroten, cryptoxanthin, luteina si zeaxantina. Carotenii se transforma in vitamina A in organism in functie de nevoi.
Zeaxantina este un anti-oxidant natural, care protejeaza de radiatiile ultra-violete. Astfel, aceasta ajuta la protejarea de „boala maculara legata de varsta” (ARMD).
Bogat in vitamine din complexul B, cum ar fi folatii, niacina, vitamina B-6 (piridoxina), tiamina si acid pantotenic.
Este, de asemenea, o sursa bogata de minerale precum cupru, calciu, potasiu si fosfor.

Semintele de dovleac sunt o sursa buna de fibre alimentare si de acizi grasi nesaturati, care sunt buni pentru sanatatea inimii.
In plus, ele sunt o sursa foarte buna de proteine si minerale care au numeroase beneficii pentru sanatate.
De exemplu, 100 g de seminte de dovleac ofera 559 cal, 30 g de proteine, 110% din DZR de fier , 4987 mg de niacina (31% DZR), seleniu (17% din DZR), zinc (71%) , etc ..si nu contin colesterol.
Sunt si o importanta sursa de Triptofan (precursor al serotoninei), ce este convertit si in GABA (acid gama-aminobutiric) in creier.

Descriere:

Dovleacul este incredibil de bogat in anti-oxidanti esentiali si vitamine. Aceasta leguma extraordinara are un nivel foarte scazut de calorii, este insa o sursa foarte buna de vitamina A, flavonoizi antioxidanti poli-fenolici, cum ar fi luteina, zeaxantina si carotenoizi.

Familie: Curcubitacee

Dovlecii variaza foarte mult in forma, dimensiuni si culori, avand in general cca. 4-6 kg, insa exista dovleci uriasi ce ajung si la 25 kg.
Desi dovlecii au in general culoarea caracteristica portocaliu sau galben, unele fructe sunt de culoare inchisa pana la verde pal, portocaliu-galben, alb, rosu sau gri. Crusta este neteda, de obicei, cu nervuri.
Pulpa are o culoare galben-portocaliu, in functie de pigmentii poli-fenolici aflati in ea. Fructul are centrul gol, cu mici si numeroase  seminte colorate, intercalate in plasa ca structura. Semintele de dovleac sunt o sursa mare de proteine, minerale, vitamine si aciz grasi omega-3.

Cumparare si pastrare

Dovlecii se gasesc in piete toamna. Cumpara dovleac bine crescut, intreg (in loc de sectiuni). Evitatii pe aceia cu o suprafata ondulata, taieturi si vanatai.

Acasa, dovleacul poate fi pastrat pentru mai multe saptamani la loc racoros, bine ventilat, la temperatura camerei. Cu toate acestea, sectiuni taiate, ar trebui sa fie plasate in interiorul frigiderului si se pot pastra bine pentru cateva zile.

Pregatire si servire

Sunt de obicei supusi la praf sau spray insecticid. Prin urmare, spalati-l bine sub jet de apa, cu scopul de a elimina praful, pamantul, precum si orice alte insecticide/fungicide reziduale.

Taie capatul cu tulpina, apoi inca odata in doua sectiuni egale, curate semintele, apoi curata-l de coaja si il poti taia in dimensiunile dorite. In general, cuburi mici, sunt folosite in preparate culinare (ciorbe, placinte, sau copt ca atare cu miere).
Aproape toate partile din dovleac sunt comestibile: fructe, frunze, flori si seminte.

Iata cateva idei de servire:

Dovleacul poate fi folosit intr-o varietate de retete delicioase, fie copt, prajit in tocana, insa cel mai sanatos este cel pregatit la aburi, in scopul de a obtine substante nutritive maxime.
In China, frunzele acestei plante sunt consumate ca verdeturi gatite, in salate sau in supe.
Se poate de asemenea utiliza in prepararea placintelor, clatitelor, cremelor, ravioli, etc …
Semintele de dovleac prajite sunt o gustare minunata.

Efecte terapeutice

Elimină viermii intestinali Pentru a scăpa de viermii intestinali se foloseşte un preparat obţinut din seminţe crude de dovleac, numit şi pastă „antihelmintică" (combate limbricii şi tenia). Pasta se prepară din 100 g de seminţe (păstrându-se pieliţa verde), câte 100 ml de apă şi de lapte şi din trei linguriţe de miere de albine. Toată cantitatea se împarte în trei porţii, care se consumă până la masa de prânz, din oră în oră. După o pauză de trei ore, se ia o lingură de ulei de ricin. Pentru copiii cu vârste cuprinse între 9 şi 12 ani, pasta antiparazitară se prepară din 50 g de seminţe, în timp ce pentru copiii mai mici (în grupa de vârstă 5-7 ani), cantitatea de seminţe folosită se reduce la 25 g. Cura durează între patru şi şase zile. Reglează nivelul glicemiei Betacarotenul conţinut de dovleac reduce riscul creşterii nivelului glicemiei. Un remediu dovedit pentru reglarea nivelului zahărului în sânge se obţine prin fierberea a 30 g de seminţe curăţate, la foc mic, timp de o oră, în 500 ml de apă. Zeama obţinută se consumă în două etape: prima porţie se bea dimineaţa (pe stomacul gol), iar a doua, seara, înainte de culcare. Tratamentul trebuie urmat câte trei zile pe săptămână, un interval de două luni. Este un bun detoxifiant Miezul dovleacului conţine o cantitate mare de vitamine: A, C şi E, eficiente în cura de detoxifiere a organismului. Pentru eliminarea toxinelor, terapia trebuie urmată timp de 10-12 zile. În această perioadă se bea câte un pahar cu 100 ml de suc proaspăt de dovleac, în amestec cu ceai de afin. Foarte important: pe durata curei nu se consumă alimente condimentate, grase sau afumate! Protejează inima şi creierul Dovleacul conţine şi o cantitate însemnată de betacaroten (120 mg), de potasiu (230 mg), o cantitate modestă de sodiu (2 mg) şi puţine calorii (13 la 100 g). Aceste atuuri contribuie la protecţia împotriva bolilor de inimă, cancerului şi împotriva disfuncţiilor mentale. 
 
Analgezic O compresă cu suc rece de dovleac, aplicată pe frunte, vine de hac migrenelor.

 
Reteta delicioasa:

Dovleacul este o sursă bună de potasiu care ajută organismul îşi recapete echilibrul electrolitic după depunerea unui efort fizic.

Nu știu dacă te-ai gândit vreodată la combinația de dovleac cu năut + kale. Dar te asigur că este absolut delicios și că merge la fix.

 

Dovleac umplutIngrediente:

-2 dovleci plăcintari tăiați pe jumătate
-200g năut hidratat
-1 mână de kale
-2 linguri goji
-jumătate portocală
-un vârf de sare ocnă
-1 linguriță oregano

Mod de preparare

 1.Punem năutul la hidratat în apă cu o noapte în prealabil
 2. A doua zi fierbem năutul pentru aproximativ 1 oră. Pentru a fi siguri că eliminăm cât mai mult din acidul fitic care provoacă balonări, puteți să îl fierbeți chiar și pentru mai mult timp.
 3. Spălam și apoi tăiem dovleacul în 2 părți egale. Îl punem la copt în cuptorul deja încins. Coacerea depinde foarte mult de puterea cuptorului. Eu am copt doveacul cam în aproximativ 1:30min.
 4. După ce s-a copt, începem și scobim miezul dovelacului  și îl tăiem în bucățele;
 5. Tăiem în feliuțe varza de kale;
 5. Dăm prin răzătoare coaja de la jumătate portocală;
 6. Amestecăm toate ingredientele: miezul dovleacului + năutul + goji + coajă de portocală + kale + oregano și umplem dovleacul.
 7. Îl mai introducem 10 minute la cuptor pentru a se amesteca bine bine toate aromele.

Poftă bună!