Omega 3

Rate this item
(0 votes)

 Ce sunt acizii grași?

În general, acizii grași, parte din lipide, reprezintă o sursă de energie, sursă care poate fi procurată prin grsimile din alimentație, dar și prin suplimentele alimentare existente pe piață. Acizii grași se împart în două mari categorii:

  • grasimi simple saturate (acestea, la temperaturi scăzute, au un conținut solid, însă la temperaturi mari, devin lichide)
  • grăsimile simple nesaturate (grăsimi ce au un conținut lichid, indiferent de temperatură).

La grăsimile nesaturate intră și acizii grași esențiali – cei care nu pot fi sintetizați de organism, însă sunt necesari (e vorba despre Omega 3, Omega 6). Există diverse tipuri de acizi grași, care se grupează în trei familii:

  1. omega-3,
  2. omega-6
  3. omega-9

Grăsimi esențiale, pe care nu le putem produce singuri sunt familiile de omega-3 si omega-6 care sunt și grăsimi esențiale, adică pe care nu le putem produce și trebuiesc luate din alimentatie. Omega 6 avem în organism datorită stilului de viață și a produselor pe care le folosim la gătit (în special uleiul de floarea soarelui). Rămâne să aducem din exterior și omega – 3 pentru a egala balanta.

Raportul în corp de Omega-3 vs Omega-6 trebuie să fie 1 la 1 aduși în organism printr-o alimentație corespunzătoare. De retinut ca Omega 6 este pro-inflamator iar Omega 3 este anti-inflamator, de aceea și raportul ideal de 1 la 1 doar că alimentația modernă, dezechilibrează, dereglează raportul și îl aduce în unele situții și până la 32 la 1 în favoarea Omega 6. 

Dintre tipurile de acizi grași enumerați mai sus, cei buni sunt cei nesaturați, ce se întâlnesc predominant în uleiuri vegetale, semințe oleaginoase sau peste gras. Acizii grași Omega 3 aparțin familiei acizilor grași polinesaturați și sunt de trei tipuri: acidul alfa linoleic (ALA), acidul eicosapentanoic (EPA) și acidul docohexanoic (DHA).

ALA este un acid esențial deoarece el nu poate fi produs și sintetizat de organism.Omega 3Acizii grași Omega 3, mai precis EPA și DHA, se întâlnesc în peștele gras (hering, ton, somon, macrou) sau în uleiul de pește. În general, uleiul de pește sub formă burtă are 18% EPA și 12% DHA.ALA, celalălt tip de Omega 3, se întâlnește în semințe de in, de rapiță, nuci, boabe de soia, spirulina sau fasolea.

Peștele conține EPA și DHA, esențiali pentru sănătatea inimii sau pentru prevenirea apariției cheagurilor de sânge. Semințele sunt bogate în fibre, au un rol important în scăderea colesterolului, a stimulării imunității sau a prevenirii constipației. Nucile ajută la prevenirea artritei reumatoide, a astmului, la bolile de inimă și la cele de ordin neurologic.

Spirulina – acea algă verzuie – ajută organismul prin menținerea colesterolului în limite normale, dar și pentru funcționarea membranelor celulare; spirulina se găsește pe piață sub formă de suplimente alimentare. Fasolea are, de asemenea, rol în stabilizarea colesterolului și împiedică dezvoltarea ”grăsimii” pe artere și vase de sânge. Verdețurile sunt și ele surse de Omega 3 – de aceea, este indicată o dietă bogată în spanac, salată, broccoli, varză de Bruxelles sau salată.

Beneficii Omega 3 asupra sănătățiiDin studiile recente, s-a constatat faptul că acizii grași Omega 3 au beneficii în cazul anumitor boli, prin prevenirea apariției lor (în cazul bolilor de inimă) sau prin combaterea efectelor negative (în cazul colesterolului ”rău” mărit). Iată câteva dintre bolile asupra cărora dieta bogată în Omega 3 a făcut bine.Cancerul. Studiile privind efectele benefice ale acizilor grași Omega 3 asupra cancerului sunt puține. În cazul unui om bolnav de cancer, alimentele pe bază de Omega 3 au ajutat la creșterea apetitului, creșterea în greutate și îmbunătățirea calității vieții. Unele studii susțin că un consum de Omega 3 poate preveni apariția cancerului la sân, însă este nevoie de multe alte studii pentru stabilirea concretă a legăturii între cele două variabile.

Bolile cardiovasculare. Studiile au arătat că un gram de Omega 3 consumat zilnic, timp de un an, poate proteja inima, prevenind moartea subită, infarctul de miocard, mai ales la persoanele cu un istoric al bolilor cardiovasculare. Peștele ajută și el în scăderea riscului accidentelor vasculare cerebrale. Studiile, însă, rămân destul de puține și reținute cu privire la rezultatele pozitive, de legătură, între consumul de acizi grași Omega 3 și bolile cardiovasculare.Problemele legate de varicelă ar putea fi rezolvate prin asimilarea de Omega 3 – datorită EPA și DHA, circulația sângelui este stimulată, prevenind varicela.

Omega 3 ajută organismul să lupte cu nivelul ridicat de colesterol în sânge, stabilizând și ”curățând” arterele de colesterolul „rău”.Bolile inflamatorii. Studiile arată că un consum de Omega 3 din surse oceanice poate reduce markerii inflamatorii din sânge, precum proteina C reactivă, interleukina 6 sau TNF-alfa.

În artrita reumatoidă s-au observat unele îmbunătățiri în urma consumului de Omega 3, mai ales la nivelul simptomelor – durerile de articulații s-au ameliorat, la fel și durerile resimțite în urma muncii.

Probleme de dezvoltare. Cu toate că și aici există îndoieli și trebuie să se dezvolte studii pe termen lung, copiii cu probleme de autism sau ADHD primesc tratamente care includ suplimentele de Omega 3. De regulă, aceste suplimente ajută la ameliorarea simptomelor, nu la tratarea bolilor sus-numite.Se spune că uleiul de pește este benefic pentru nașterea prematură (rata nașterilor premature a scăzut în cazul gravidelor care consumă uleiul de pește).Probleme mentale. Există câteva evidențe care atestă faptul că un consum de acizi grași de Omega 3 ajută la menținerea sănătății mentale. Au fost demonstrate beneficii în tratarea simptomelor depresive, în ameliorarea cazurilor de depresie. Omega 3 reglează substanțele cauzatoare de depresie.

Îmbătrânirea mentală. S-au observat unele rezultate promițătoare în tratarea efectelor bolii Alzheiemer sau ale demenței.Alergiile. Chiar și în alergii, acizii grași Omega 3 și-au arătat utilitatea, prin prevenirea alergiilor (rinite, termatite, astm).

Simptome deficiență de acizi grași Omega 3

În cazul în care organismul nu are destui acizi grași Omega 3, atunci el reacționează prin colesterol mărit, oboseală, constipație, dureri musculare, răceli, lipsa rezistenței fizice, uscarea pielii, probleme cardiace, depresie sau circulație sanguină ce predispune la varicelă.Despre suplimentele de acizi grași Omega 3.

De regulă, suplimentele pe bază de acizii grași Omega 3 sunt indicați pentru o protecție antioxidantă, pentru astm; afecțiuni pulmonare cronice, obstructive (bronșite, pleurezie, emfizem), cancer de piele, de prostată, plămân, sân sau colo-rectal; mențin echilibrul hormonal în menopauză, dar sunt excelente și în durerile menstruale; combat glaucomul, cataracta; ajută în deficitul de atenție și hiperactivitate, depresie, schizofrenie, tulburări bipolare, meningită, anxietate, migrene; osteoporoză, artrită reumatoidă; psoriazis, lupus; litiază renală; infecții bacteriene, fungice sau virale; obezitate sau diabet.

Doza zilnică de Omega 3De regulă, suplimentele de Omega 3 sub formă de capsule gelatinoase moi, se administrează de 3 ori pe zi și se asimilează mai bine în prezența uleiurilor vegetale sau de pește.

Efecte adverse Omega 3Între efectele adverse ale unei doze mărite de Omega 3 se numără:

• indigestia;

• balonarea;

• sângerările (din cauza subțierii sângelui).